Coronavirus tips

We realiseren ons dat omgaan met de maatregelen die getroffen worden in de strijd tegen het coronavirus niet altijd makkelijk is. Veel mensen ervaren door de dreiging van het coronavirus gevoelens van stress, angst en onveiligheid en vragen zich af hoe lang dit nog gaat duren. Zelfzorg is vaak het eerste dat wordt opgeofferd als het leven druk en stressvol is. Maar zorgen voor uw eigen welzijn zal u door deze uitdagende tijd heen helpen. Op deze pagina delen we enkele tips over wat u kunt doen of waar u extra hulp kunt krijgen in deze tijden.

Zorg voor uzelf

De maatregelen in strijd tegen het coronavirus zorgen voor vele veranderingen en ook onzekerheid. U weet niet hoe lang het gaat duren. U maakt zich misschien zorgen over uw eigen gezondheid en die van naasten. Het kan ook invloed hebben op uw toekomst: uw baan, studie, financiën en uw sociale leven. Dit kan onder andere stress en angst veroorzaken. Met de modules in het GGNet Karify Zelfhulpprogramma krijgt u hulp, tips en informatie. Dit kan u helpen om, juist in deze crisistijd, goed voor uzelf te zorgen.

 

Bekijk hier welke modules u kunt volgen

Snelkaart hulplijnen

Door thuisisolatie en eenzaamheid kan het in deze tijd extra moeilijk zijn voor mensen met psychische problemen. GGNet heeft een handig overzicht van telefonische hulpdiensten en chatmogelijkheden verzameld in een snelkaart. Dit vervangt natuurlijk niet het contact met de behandelaar maar kan extra steun bieden. De snelkaart geeft eenvoudig een overzicht van alle beschikbare hulplijnen.

 

 Bekijk hier de snelkaart met hulplijnen

hulplijnen

GGNet chat

Er worden op dit moment veel maatregelen genomen rondom het coronavirus. We snappen dat dit impact kan hebben als u te maken hebt met psychische klachten. Vanuit GGNet bieden we met de chat een extra steun aan patiënten en hun naasten. Hebt u, naast het contact met uw behandelaar, behoefte aan een praatje? Dan kunt u op dinsdagmiddag en donderdagmiddag tussen 14.00 en 16.30 uur chatten met een ervaringsdeskundige van GGNet.

Klik hier voor meer info over de chat

Twee meisjes kijken op telefoon

Handboek

Het coronavirus brengt zware tijden met zich mee. Voor mensen met een psychische kwetsbaarheid kan dit nog zwaarder zijn. Want hoe doet u dit als hulp, steun en dagbesteding opeens wegvallen of (in mogelijk mindere mate) op afstand gegeven wordt? Om toch op afstand hulp te kunnen bieden hebben we een handboek ontworpen met tips en handvatten om op een gedegen manier door de coronacrisis te komen.

 Lees het volledige handboek hier

Vrouw achter boom

Verhalen

Eetstoornis & Corona | Ervaring van Nina

De impact van een handdruk 

Een mooie ontmoeting 

Bang voor veranderingen

Blog van Marijke | Corona: mijn huishouden loopt in de soep

Gedicht over corona: Mijn dank aan GGNet

Een knuffel

Gedicht over corona: Ieder coronadeel heeft zijn voordeel


Houd u van schrijven of vlogs maken in uw vrije tijd? En deelt u graag uw ervaringen als patiënt van GGNet in deze tijden om tips aan anderen te geven? Neem dan eens contact met ons op. 

Vrouw met bellenblaas

Sociaal contact

Sociaal contact is een fundamentele behoefte van mensen. Bel met vrienden of familie, ook als u niets bijzonders te melden hebt. Maak hierbij eventueel gebruik van beeldbellen met Skype of WhatsApp. Het helpt tegen eenzaamheid en is goed voor je mentale gezondheid. Weet u niet goed wie te bellen? Er zijn online hulpvragen van mensen die graag een belletje ontvangen. Check #coronahulp op Twitter, kijk of er in uw buurt initiatieven zijn.

Contact twee vrouwen

Ritme

Houd uw dagelijkse ritme vast. Ga elke dag op tijd uw bed uit, neem een goed ontbijt, kleed u aan en maak een dagplanning. De structuur geeft rust in uw hoofd. Het afwerken van de dagplanning draagt bij aan een nuttig en goed gevoel.

Een initiatief dat mentale klachten probeert te normaliseren is ''Lekker in je velletje''. Het is ontstaan op Dutch Hacking Health “Coronathon” en wordt ondersteund door Mind. Door op vaste tijden challenges, tips, weetjes, interviews en positief nieuws te delen, geeft het volgers ook een nieuw soort dagstructuur.

Ga naar de website 

Meisje met kat

Eten & bewegen

Blijf in beweging! Dit is Stijn, één van onze zes sportagogen binnen de dagbesteding in Warnsveld. Via video's zorgt hij graag voor inspiratie voor uw work-out die u makkelijk thuis kunt doen. Doe uw work-out, maak een wandeling, ga fietsen of hardlopen. Vermijd drukke plekken en blijf uit de buurt van anderen, maar pak wel daglicht en een frisse neus. 

Boodschappen doen is misschien niet altijd even makkelijk en de restaurants zijn gesloten. Probeer desondanks gezond te eten en verse producten te nemen. Realiseer u dat u mogelijk minder voeding nodig hebt, en toch voldoende energie moet hebben uit onder andere vitaminen.

Lees hier meer over sporten & bewegen en corona 

Tip: Focus Danslessen
De danslessen van Focus Enschede worden live online gegeven en zijn te volgen op het Focus YouTube kanaal. Onder de noemer Focus iDance zijn er maandag tot en met zaterdag live lessen vanuit huis te volgen. Natuurlijk kun je ook de video's terug kijken, wanneer het jou uitkomt.

Bekijk de danslessen hier

Omgaan met coronastress

Schoonmaken, spelletjes spelen, Netflix kijken, foto’s plakken, boeken lezen … er zijn tal van activiteiten te bedenken die u in huis kunt doen. 


Op de bank gezin

Gezin, familie & naasten

Familie en naasten

Ook voor mensen die een dierbare hebben met psychische problemen kunnen deze tijden leiden tot extra zorgen en problemen. Zo kan het zijn dat er geen bezoek meer gebracht kan worden of is degene met psychische klachten plots meer thuis. Elkaar minder zien of elkaar thuis juist vaker zien, kan moeilijk zijn. Ook voor familie en naasten geldt: blijf er niet alleen mee zitten, maar blijf in contact.

Lees hier tips voor familie en naasten


Mantelzorgers

Mensen met psychische problemen en hun mantelzorgers krijgen net als iedereen te maken met andere omstandigheden door het coronavirus. Deze groep mantelzorgers heeft het normaal gesproken al vaak zwaar, door het coronavirus komen hier nog meer moeilijkheden bij. Daarom leest u in deze handreiking 10 tips. Voor algemene tips voor mantelzorgers, los van het coronavirus, verwijzen we u naar de steunpunten mantelzorg in uw gemeente en natuurlijk onze eigen organisaties. 

Lees hier de tien tips voor mantelzorgers


Kinderen

Het Nederlands Jeugdinstituut informeert kinderen, ouders, opvoeders en professionals zo goed mogelijk in deze situatie.

Ga naar de website van het NJI

Hoe praat je met kinderen over het coronavirus?

Ga naar de website van Kenniscentrum KJP

Familie in winkel

MIND

MIND is gestart met een speciale ‘corona-pagina’ met informatie, tools en speciale initiatieven voor en door mensen met psychische problemen. En uiteraard staat MIND Korrelatie klaar voor hulp en advies op werkdagen tussen 09.00 en 18.00 uur. Dit kan via telefoon, chat, WhatsApp, en mail.

MIND

Online hulp vragen

  • Hulp bieden en vragen kan via de website NLvoorelkaar.nl. Veel maatschappelijke organisaties plaatsen er hun vragen en aanbod.
  • Kijk of jouw buurt een online platform actief is zoals Mijnbuurtje.nl of Wehelpen.nl.
  • Vanuit kerken en organisaties is Nietalleen.nl een speciaal platform voor het bijeenbrengen van hulp en hulpvragen.
  • Op social media is er ook een hashtag voor: #coronahulp.
twee mannen en ipad