Gepubliceerd:

Bij GGNet geloven we dat goede zorg niet alleen draait om behandelen, maar ook om versterken. Door hybride zorg – een combinatie van online en fysieke behandelingen – kunnen patiënten meer regie over hun behandeling krijgen en directe ondersteuning wanneer ze die nodig hebben. Dit maakt de zorg niet alleen flexibeler en toegankelijker voor patiënten, maar helpt ook om de schaarse tijd van behandelaren effectiever in te zetten.

“Met de komst van Minddistrict zetten we een mooie stap in het verbreden van onze zorg. Hiermee geven we ruim 9.000 patiënten meer regie over hun herstel. Dat maakt de zorg toegankelijker en persoonlijker. Deze stap is pas het begin: we blijven kijken hoe we digitale toepassingen kunnen inzetten om onze zorg in de toekomst nog beter, slimmer en mensgerichter te maken”, aldus Carmen Nijhuis, directeur Zorg bij GGNet.

Behandeling op maat
Minddistrict biedt zelfhulpmodules en informatie waarmee patiënten zich kunnen voorbereiden op afspraken. Het platform is voor patiënten toegankelijk via de Minddistrict app op mobiel of tablet of via de computer, waar en wanneer dat het hen uitkomt of wanneer ze dit het hardst nodig hebben. Behandelaren kunnen via het platform modules, dagboeken en oefeningen klaarzetten die aansluiten bij de behoeften van de patiënt. Ook kunnen patiënten en behandelaren laagdrempelig met elkaar communiceren via videobellen of door een bericht te sturen.

Gerlise Westerbroek, GZ psycholoog bij GGNet merkte op: “Tijdens de trainingen merkte ik dat veel collega’s enthousiast zijn over de mogelijkheden van Minddistrict – van de mooie psycho-educatiemodules tot het betrekken van naasten. Zo kunnen we op afstand toch dichtbij zijn.”

Marianne Reintjes, implementatiespecialist bij Mindistrict, beaamt dit: “Het was heel leuk om tijdens de trainingen het enthousiasme van de zorgverleners te zien. Sowieso heeft GGNet de lancering goed en zorgvuldig voorbereid, met een helder doel voor ogen. Om dat terug te zien bij hulpverleners is heel mooi. De meerwaarde van digitale zorg herkennen is belangrijk voor het succes van een implementatie.”

Al voor de intake aan de slag
Een voordeel voor patiënten is dat ze vrijwel allemaal toegang krijgen tot Minddistrict zodra ze zich aanmelden bij GGNet. Dat betekent dat ze gelijk van start kunnen met bijvoorbeeld de zelfhulpmodules. Ook als er sprake is van wachttijd kunnen ze in de online omgeving toch al een eerste stap zetten.

Alles op één plek
Naast behandelmodules en zelfhulp is Minddistrict ook de centrale plek voor behandelinformatie. Patiënten vinden hier hun dossier, correspondentie, behandelplan en vanaf de zomer ook hun afspraken. Zo wordt zorg niet alleen persoonlijker, maar ook toegankelijker.

Familie en naasten
We vinden de betrokkenheid van naasten heel belangrijk bij de behandeling van een patiënt. Het is een mooie toevoeging dat dat patiënten zelf hun naasten kunnen uitnodigen om een account aan te maken, zodat zij actief kunnen ondersteunen. Ook is er specifieke zelfhulp beschikbaar voor naasten.

Voor iedereen beschikbaar
Om ervoor te zorgen dat iedereen het platform eenvoudig kan gebruiken, werken we samen met de Helpdesk Digitale Zorg. Deze ervaren partij staat dagelijks klaar om patiënten te ondersteunen bij technische vragen. Zo zorgen we ervoor dat zoveel mogelijk patiënten Minddistrict optimaal kunnen benutten ter voorbereiding op, of als onderdeel van de behandeling.

Meer informatie voor patiënten

In de afgelopen periode hebben we de patiënten die in zorg zijn bij GGNet persoonlijk een bericht gestuurd om ze op de hoogte te brengen van het stoppen met Karify en de livegang van Minddistrict als online portaal.