Gepubliceerd:

Waardevolle technologie voor cliënt én behandelaar

Om zorg toegankelijk en betaalbaar te houden, is de inzet van digitale middelen essentieel. GGNet werkt samen met geestelijke gezondheidszorgorganisatie Mediant rondom dit thema intensief samen. Vanuit een gezamenlijke ambitie is een voorstel voor een plan uitgewerkt dat zich richt op de waarde van digitalisering voor cliënt en medewerker via een aantal thema’s. Door zorgverzekeraars Menzis en Zilveren Kruis is via een snelle toets groen licht gegeven voor de volgende stap: het concreter maken van de plannen en de routekaart om die plannen waar te maken met geld vanuit het Integraal Zorgakkoord (IZA).

Gezamenlijk plan

In het gezamenlijke plan van de organisaties staat op welke manier een digitale transformatie kan bijdragen aan passende, toegankelijke en betaalbare zorg. Allereerst worden digitale middelen ingezet om cliënten meer regie te geven voor en tijdens de behandeling. Intake en triage kunnen digitaal sneller en eenvoudiger verlopen, er ontstaat meer flexibiliteit in tijd en plaats van de hybride behandeling en cliënten kunnen actief aan de slag met zelfhulpmodules en digitale thuismonitoring. Ook behandelaren worden ondersteund door de inzet van technologie. Administratieve lasten worden verlaagd met slimme oplossingen zoals spraakgebaseerd rapporteren en een digitale assistent voor verslaglegging. Daarnaast kunnen datagedreven inzichten uit metingen en monitoring het beeld van de behandelaar verrijken of aanknopingspunten geven voor interventies. Uiteindelijk blijft digitalisering mensenwerk; daarom is er in het plan ook aandacht voor de kennisontwikkeling en digitale vaardigheden. 

Waarom samen

Mediant en GGNet delen een gemeenschappelijke visie op de toekomst van de zorg. Rouchdi Bouaziz, manager bij GGNet licht toe: “Onze organisaties kennen elkaar al jaren, maar de mate waarin we nu gezamenlijk de verantwoordelijkheid pakken en innoveren is nieuw en dat is heel waardevol. Er zijn wachttijden en het is steeds lastiger om voldoende personeel te vinden. Kortom: de zorg staat onder druk en dat lost niet vanzelf op. Daar moeten en willen we samen in optrekken.” Marlien van der Maas, manager bij Mediant vult aan: “Als we willen dat mensen op tijd de juiste zorg en ondersteuning ontvangen, moeten er nieuwe oplossingen worden gevonden. Op allerlei vlakken. De inzet van digitale middelen en data is binnen die verandering heel belangrijk. Door in onze regio krachten te bundelen, kunnen we expertise delen, van en met elkaar leren en de veranderkracht vergroten en versnellen.” 

Integraal Zorgakkoord (IZA)

De noodzaak om de zorg anders in te richten speelt niet alleen in onze regio, maar in heel Nederland. In september 2022 ondertekenden partijen uit de sectoren zorg, ondersteuning en welzijn daarvoor het Integraal Zorgakkoord (IZA) ‘Samen werken aan gezonde zorg’. Met de ambitie: zorg voor iedereen toegankelijk, kwalitatief goed en betaalbaar houden. Binnen het IZA is digitale zorg één van de speerpunten. De snelle toets van Mediant en GGNet draagt bij aan het behalen van de doelen uit het IZA. 

Over de organisaties

Mediant is een organisatie voor geestelijke gezondheidszorg in de regio Twente, met afdelingen voor kinderen en jongeren, volwassenen en ouderen en enkele specialistische centra. Ongeveer 1200 medewerkers zetten zich in om hulp, advies en begeleiding te geven aan mensen met psychische en psychiatrische problemen en mensen in hun omgeving.

GGNet is een organisatie voor specialistische geestelijke gezondheidszorg in Noord- en Oost-Gelderland. Met 2.100 collega’s en 200 vrijwilligers werken we aan behandeling en herstel van zo’n 19.000 mensen met (ernstige) psychiatrische aandoeningen en hun naasten.