Consultatie
Consultatie verruimt de mogelijkheid om laagdrempelig kennis en advies in te roepen en op deze manier inwoners en patiënten met een mentale kwetsbaarheid te helpen. Hierdoor is een doorverwijzing minder vaak nodig en helpt het om de wachttijden te verkorten.
Huisartsen en POH-GGZ
Huisarts en POH-GGZ kunnen consultatie van GGNet inzetten via Ksyos en VIPLive als ze verwachten een patiënt zelf te kunnen behandelen of begeleiden en het hierbij nodig of gewenst is om extra expertise in te roepen. Bijvoorbeeld voor medicatieoverleg, of om te bespreken wat er precies speelt aan problematiek om zo in te schatten of/welke doorverwijzing nodig is. Ook bij twijfels of een patiënt wel op z'n plek is binnen de huisartsenpraktijk, kan een consult plaatsvinden.
- Regio’s Apeldoorn, Zutphen & Winterswijk > Ksyos
- Regio’s Zevenaar, Doetinchem, Oude IJssel > VIPLive

Sociaal domein
Het sociaal domein kan consultatie via GGNet inzetten als ze verwachten een inwoner zelf te kunnen behandelen of begeleiden en het hierbij nodig of gewenst is ggz- en verslavingszorgkennis of advies in te roepen. Bijvoorbeeld vragen over (vermoedens van) psychische problematiek of het bespreken van casuïstiek om onrust in de wijk te voorkomen. Professionals uit het sociaal domein kunnen hun consultatievraag stellen via onderstaande e-mailadressen:
- Regio Achterhoek en Liemers: consultatieSociaalAchterhoek@ggnet.nl
- Regio Apeldoorn en Zutphen: consultatieApeldoornZutphen@ggnet.nl

Expertises
GGNet biedt consultatie aan vanuit specialistische ggz voor jongeren, volwassenen en ouderen. Voor onze expertises (bijvoorbeeld eetstoornissen, persoonlijkheidsstoornissen of interculturele ggz) verwijzen we graag naar de desbetreffende specialismen (via het hoofdmenu) voor de mogelijkheden. De komende periode worden hier expertises toegevoegd.

Hoe werkt het
Alle consultatievragen komen bij GGNet binnen op één centraal punt. Dagelijks worden de vragen in behandeling genomen. Hierbij wordt gekeken naar regio en het gevraagde specialisme. We streven ernaar om binnen 48 uur en uiterlijk binnen 5 werkdagen de consultatievraag te beantwoorden. Consultatievragen via andere routes worden niet in behandeling genomen.
Voor een goede routering van consultatievragen, inclusief juiste afhandeling van de financiële declaraties, is het van belang dat consultatievragen via de juiste kanalen gesteld worden.

Belangrijk
- Deze consultatieregeling geldt bij GGNet alleen voor ‘planbare zorg’. Dus niet voor acute zorg / crisisdienst.
- Bij consultatie blijft de verantwoordelijkheid voor behandeling bij de verwijzer.
- De consultatie richt zich op het beantwoorden van een specifieke (behandel)vraag, doorverwijzing naar GGNet is niet het doel.
