Direct naar:

Centrale Cliëntenraad

De Cliëntenraad van GGNet komt op voor de belangen van patiënten van GGNet. Met als doel de gemeenschappelijke belangen van patiënten te behartigen en medezeggenschap te bevorderen

Dit doet de Cliëntenraad door mee te denken, te praten en te beslissen over zaken die nu of in de toekomst belangrijk zijn. Dit kan bijvoorbeeld gaan over de behandeling, het behandelaanbod, het activiteitenaanbod, privacy, bejegening, bescherming, het separeerbeleid of veiligheid.

De Cliëntenraad geeft gevraagde en ongevraagde adviezen uit over het beleid en de kwaliteit van het zorgaanbod. Uitgangspunt daarbij is: welke gevolgen zijn er van het veranderende beleid voor de patiënten te verwachten? Daarin probeert de Cliëntenraad een goede afweging te maken tussen de belangen van de patiënten én de belangen van de organisatie.

Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen

De Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen geeft de Cliëntenraad adviesrecht over alle zaken die de patiënten van GGNet betreffen. In de wet worden drie manieren genoemd om de medezeggenschap uit te oefenen:

  • Adviesrecht
  • Instemmingsrecht
  • Ongevraagd advies

Dit betekent dat de Raad van Bestuur nooit beslissingen kan nemen over patiënten zaken zonder advies aan de Cliëntenraad te vragen. De Cliëntenraad oefent daardoor invloed uit op de kwaliteit van de zorg.

Hand op groene bladeren

Werkwijze

De raadsvergaderingen zijn één keer per maand op dinsdag. Dan worden de lopende zaken besproken. De vergaderingen zijn overdag.

De Medezeggenschap bestaat uit

1 centrale raad

2 regioraden: cliëntenraad Apeldoorn en Clientenraad Achterhoek en Zutphen

De regionale cliëntenraden hebben een afvaardiging naar de Centrale Cliëntenraad.

Andere overlegmomenten zijn met de Raad van Bestuur, de zorg-directeuren, teammanagers, de Klachtencommissie, de PVP, enzovoort.

Bij al deze overlegmomenten wordt informatie uitgewisseld en worden de belangen van de patiënten behartigd. Om deze taken goed te vervullen volgt de Cliëntenraad kritisch het beleid van GGNet, bundelt wensen en meningen, helpt structurele klachten op te lossen, toetst en controleert.

Ook nemen leden van de Cliëntenraad deel aan diverse werkgroepen en platforms binnen GGNet, bezoeken zij de afdelingen van GGNet, organiseren chats, whatsappen en beeldbellen met patiënten en volgen trainingen en scholingsbijeenkomsten.

drie vrouwen op bankje

Laat uw stem horen!

De Cliëntenraad hoort graag tegen welke problemen patiënten aanlopen en of deze problemen te maken hebben met het gevoerde beleid van GGNet.

Lid worden kan ook: lid zijn van een cliëntenraad is erg leuk en afwisselend. Zo zit je om tafel met de Raad van bestuur van GGNet en zo drink je een kopje koffie met een patient om te horen wat er op de 'vloer' gezegd wordt.

Spreekt dit je aan, neem dan contact op met:

de centrale cliëntenraad 06 22209322 of 088 933 4676 email: clientenraad.centraal@ggnet.nl

De chat: elke woensdag van 13.30 tot 16.00 uur via ggnet.nl/chat

Whatsapp of bellen 06 222 09 322

Beeldbellen op afspraak na aanmelding via mail naar: clientenraad.centraal@ggnet.nl