Wachttijden specialisme Ouderen

Specialisme Ouderen kent geen wachttijden*. Na aanmelding vindt binnen 1 á 2 weken een eerste intakegesprek plaats. Na de intake- & diagnostiekfase wordt direct aansluitend gestart met de behandeling.

Laatste update: 10 sept 2019

Apeldoorn

Aanmeldwachttijd Behandelwachttijd
Specialistische GGZ 2 weken 9 weken

Doetinchem

Aanmeldwachttijd Behandelwachttijd
Specialistische GGZ 3 weken 5 weken

Oost Gelre

Aanmeldwachttijd Behandelwachttijd
Specialistische GGZ 4 weken 8 weken

Zevenaar

Aanmeldwachttijd Behandelwachttijd
Specialistische GGZ 4 weken 4 weken

Zutphen

Aanmeldwachttijd Behandelwachttijd
Specialistische GGZ 3 weken 5 weken

Uitleg wachttijden

*De behandelwachttijd is formeel de periode tussen het eerste intakecontact tot aan het eerste contact van de daadwerkelijke behandeling. In werkelijkheid geeft de behandelwachttijd de gemiddelde periode aan die de Intake & diagnostiekfase in beslag neemt en is er daarna geen wachttijd tot aan start van de behandeling. In sommige gevallen is direct bij eerste gesprek helder dat behandeling meer spoed heeft en kan deze ook direct starten.

Als verwijzers zich ernstige zorgen maken en een spoedindicatie zien, kunnen ze ten alle tijden overleg zoeken met één van de psychiaters van GGNet Ouderen.

Retrospectieve wachttijden

De wachttijden getoond op deze website zijn retrospectieve (terugkijkende) gemiddelde gerealiseerde wachttijden van de twee meest recente afgesloten kalendermaanden. De wachttijden worden naar boven afgerond, op hele weken. Het retrospectief tonen van de wachttijden is in lijn met de vernieuwde richtlijnen zoals opgesteld door de Nederlandse Zorg autoriteit (NZa). 

Aangezien de wachttijden dus terugkijkend worden gepresenteerd, betekent dit dat actuele wachttijden kunnen afwijken. Waar u bent verzekerd heeft geen invloed op de wachttijd. 

Wij tonen 2 typen wachttijden: 

  • De aanmeldwachttijd: de tijd tussen de verwijzing van uw huisarts tot aan het eerst geplande contact met een behandelaar. Dit is vaak het intakegesprek. 
  • De behandelwachttijd: de tijd tussen het eerste contact met een behandelaar (bijvoorbeeld de intake) tot de eerste afspraak voor behandeling.

Wachttijd te lang?

Wanneer u de wachttijd te lang vindt, kunt u altijd contact opnemen met ons. Soms bestaat de mogelijkheid om behandeld te worden in een andere plaats. Patiënten kunnen hun zorgverzekeraar vragen om wachtlijstbemiddeling. De zorgverzekeraar kijkt dan of de patiënt bij een andere zorgaanbieder sneller terecht kan voor behandeling.

Maximaal aanvaardbare wachttijden

De maximaal aanvaardbare wachttijden die door zorgaanbieders en zorgverzekeraars gezamenlijk zijn overeengekomen (de zogenoemde Treeknormen) zijn:

  • binnen vier weken vanaf uw eerste contact met de zorgaanbieder krijgt u een intakegesprek.
  • binnen tien weken vanaf de intake is de behandeling gestart.