Testen, testen, testen

Welke producten zorgen dat jij beter in je ritme blijft, beter slaapt of sneller ontspant? Sinds juli 2021 kan elke patiënt, naaste of collega producten testen bij GGNet Labs, bijvoorbeeld de Sommox, Inmurelax, Tessa, FitBit, VR-bril en diverse apps. Een maand lang mag je een product testen zodat je jezelf of een afdeling een boel geld bespaard. Is een test succesvol? Dan zoekt het innovatieteam naar de mogelijkheid om het product aan te schaffen.

Pgo: alle medische gegevens op één plek

GGNet doet mee aan VIPP GGZ, een gesubsideerd landelijk programme om gegevensuitwisseling tussen patiënten en professional mogelijk te maken. Het doel is een persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO) waar mensen al hun medische gegevens kunnen inzien en controle hebben over wie nog meer bij die gegevens kan. Of dat nu het dossier van de huisarts is, de apotheekgegevens of bijvoorbeeld het dossier bij GGNet. De persoonlijke gezondheidsomgeving is een online dashboard, toegankelijk via een app op de telefoon of via de computer. Uitdagingen bij de ontwikkeling zijn bijvoorbeeld de beveiliging van al die privacygevoelige gegevens en de inrichting van het dashboard, zodat iedereen er makkelijk mee kan werken

Meer balans over je dag

In 2021 testen we de ap Mijneigenpln bij bijna veertig patiënten. Van jong tot ouder, van thuis- tot beschermd wonend. De app kan de gebruiker helpen meer baas over zijn eigen dag te worden. Het biedt een duidelijke dagstructuur met stappenplannen, plaatjes, kleuren en spraak. We zijn benieuwd naar de eerste resultaten!

Klik hier voor meer informatie over deze en andere zorgapps

Van wachttijd naar starttijd

Op sommige plekken bij GGNet kan een patiënt al na twee weken aan de slag met zijn behandeling, terwijl het op andere plekken een jaar kan duren. Wachten op behandeling is helaas een vast gegeven voor mensen met psychische problemen. Waarom gebruiken we deze wachttijd niet als starttijd? Het team poli ambulant Zutphen startte een pilot om wachttijden om te vormen naar starttijden. Wil je zien hoe zij dat doen en wat het kan betekenen voor iemand op de wachtlijst? Bekijk de video.

Vier pijlers als uitgangspunten:

  1. Juiste informatie, op maat, op het juiste moment, geschreven in begrijpelijke taal.
  2. Digitale ondersteuning via patiëntenplatform Karify.
  3. Preventie zo ver mogelijk naar de voordeur organiseren
  4. Mensen met ervaring in de psychiatrie zo snel mogelijk in contact laten komen met wachtende.

Meer weten? Neem contact op met Carla Roovers van het Innovatieteam (c.roovers@ggnet.nl / 06 5522 0887)