Uitleg wachttijden
Helaas hebben wij wachttijden. GGNet probeert dit natuurlijk zoveel mogelijk te beperken. Als er een wachttijd is voor een behandeling dan bieden wij, indien mogelijk, een aanbod aan voor de tussenliggende periode. Voor de meest actuele informatie over de wachttijden, adviseren wij u contact op te nemen met het secretariaat van de locatie.
Retrospectieve wachttijden
De wachttijden getoond op deze website zijn retrospectieve (terugkijkende) gemiddelde gerealiseerde wachttijden van de twee meest recente afgesloten kalendermaanden. De wachttijden worden naar boven afgerond, op hele weken. Het retrospectief tonen van de wachttijden is in lijn met de vernieuwde richtlijnen zoals opgesteld door de Nederlandse Zorg autoriteit (NZa).
Aangezien de wachttijden dus terugkijkend worden gepresenteerd, betekent dit dat actuele wachttijden kunnen afwijken. Waar u bent verzekerd heeft geen invloed op de wachttijd.
Wij tonen 2 typen wachttijden:
- De aanmeldwachttijd: de tijd tussen de verwijzing van uw huisarts tot aan het eerst geplande contact met een behandelaar. Dit is vaak het intakegesprek.
- De behandelwachttijd: de tijd tussen het eerste contact met een behandelaar (bijvoorbeeld de intake) tot de eerste afspraak voor behandeling.
Wachttijd te lang?
Wanneer u de wachttijd te lang vindt, kunt u altijd contact opnemen met uw zorgverzekeraar. Patiënten kunnen hun zorgverzekeraar vragen om wachtlijstbemiddeling. De zorgverzekeraar kijkt dan of de patiënt bij een andere zorgaanbieder sneller terecht kan voor behandeling.
Maximaal aanvaardbare wachttijden
De maximaal aanvaardbare wachttijden die door zorgaanbieders en zorgverzekeraars gezamenlijk zijn overeengekomen (de zogenoemde Treeknormen) zijn:
- binnen vier weken vanaf uw eerste contact met de zorgaanbieder krijgt u een intakegesprek.
- binnen tien weken vanaf de intake is de behandeling gestart.