CQ-index

Patiënten geven regelmatig hun mening over de ondersteuning en behandeling die ze van onze teams hebben ontvangen. Waren ze hierover tevreden? Ze vullen daarvoor de papieren vragenlijst 'CQ Index' in. In 2019 gaven patiënten ons een 8.1 voor onze ambulante basiszorg, een 7.6 voor onze gehele ambulante zorg en een 7.1 voor onze klinische zorg.

8.1 ambulante basiszorg, 7.6 ambulante zorg, 7.1 klinische zorg

Samen evalueren

GGNet ziet graag dat patiënten en hun naasten directer en sneller reactie geven op onze zorg en ondersteuning. In de kliniek Doetinchem is proef gedraaid met het systeem Samenspraak, een nieuwe manier van het meten van de tevredenheid van patiënten. Dit is een systeem waarbij patiënten vragenlijsten kunnen invullen op iPads die op de afdeling beschikbaar zijn.

Medewerkers beschikken over een eigen digitaal dashboard, waarin resultaten direct zichtbaar zijn. Vervolgens kunnen zij direct op de vragen reageren en patiënten laten weten wat er met hun antwoorden en suggesties wordt gedaan. Dat maakt gerichte en continue verbetering van zorg mogelijk.

De resultaten van dit project zijn zo overtuigend dat GGNet heeft besloten het project uit te breiden met meer afdelingen die deze werkwijze gaan invoeren.

Oudere man en vrouw op een bankje

Zorgkaart Nederland

Om te weten hoe u uw behandeling heeft ervaren en om onze zorg te verbeteren nodigen wij u uit een waardering te schrijven op Zorgkaart. Zorgkaart Nederland is de grootste ervaringssite voor de Nederlandse gezondheidszorg waar mensen hun ervaringen met de zorg delen met elkaar.

Vrouwen kijken op telefoon

Uitkomsten meten

Wij meten met vragenlijsten hoe individuele patiënten en behandelaren vinden dat een behandeling verloopt. Dat heet Routine Outcome Monitoring, kortweg ROM. De eerste vragenlijst nemen we bij de start van de behandeling af. Vervolgens doen we dat opnieuw tijdens de behandeling en tot slot kort voor afloop van de behandeling. Zo meten en evalueren we samen met patiënt en behandelaar wat het resultaat van de behandeling is. ROM meet de volgende onderdelen:

  • Zijn de klachten van de patiënt verminderd?
  • Beoordeelt de patiënt zijn functioneren als verbeterd?
  • Is de zorgbehoefte van de patiënt veranderd?
  • Hoe tevreden is de patiënt met zijn leven?
2 vrouwen op tablet bij heg

Klachten

Onze medewerkers doen hun uiterste best om u of uw naaste te helpen. Toch kan het gebeuren dat u ergens niet tevreden over bent. Bijvoorbeeld over uw behandeling of over hoe er met u of uw familie wordt omgegaan. U kunt uw klacht bij GGNet kenbaar maken.

2 mannen aan tafel in gesprek